Дата и время

PostHeaderIcon Служба святому апостолу Иакову Зеведееву.

 

Святой апостол Иаков Зеведеев Его память празднуется 30 апреля (13 мая по новому стилю)

НА ВЕЧЕРНИ

Поем Блажен муж: 1-й антифон.
На Господи, воззвах: стихиры на 8, праздника 3 и апостола 5,
Глас 4. Подобен: Яко добля:

Тростию благодатною,/ из глубины суетства/ человеки извлекл еси досточудне,/Учителя мановением/ повинуяся, Иакове,/ просвещшаго по всему твою мысль/ и апостола и честна Богогласника/ тя, преблаженне, показавшаго/ Сего непостижимаго Божества. Духовное сияние/ на тя сниде в виде огненне/ и тя, блаженне, Божественное приятелище содела,/ крепко отгоняща безбожия тьму/ и мир просвещающа/ светлостию премудрых твоих словес,/ тайноповедателю,/ апостолов верше,/ Христов самовидче Иакове. Блистании проповедания/ во тьме спящия неведения, славне Иакове, просвещ/ показал еси сыны/ верою Владыки и Бога,/ Егоже страсти поревновал еси и смерти,/ и славы был еси причастник,/ яко премудр, и яко Богогласник,/ и яко ученик истинен.

Слава, глас 8:

Приидите, Небеснаго таинства проповедателя/ и сказателя Евангелия/ псаломскими песньми Иакова вси восхвалим:/ сей бо река явися мысленнаго рая,/ душевныя бразды Небесными тучами напаяя/ и плодоносны показуя Христу Богу,/ подающему всем молитвами его/ очищение, и просвещение, и велию милость.
И ныне, праздника.

Вход. Прокимен дне, и чтения 3.

Соборнаго Послания Иаковля чтение (глава 1, стихи 1-12):

Иаков, Богу и Господу Иисусу Христу раб,/ обеманадесяте коленома, иже в разсеянии, радоватися./ Всяку радость имейте, братие моя,/ егда во искушения впадаете различна,/ ведяще, яко искушение вашея веры соделовает терпение,/ терпение же дело совершенно да имать,/ яко да будете совершени и всецели, ни в чем же лишени./ Аще же кто от вас лишен есть премудрости,/ да просит от дающаго Бога всем нелицеприемне/ и не поношающаго, и дастся ему./ Да просит же верою, ничтоже сумняся:/ сумняй бо ся уподобися волнению морскому,/ ветры возметаему и развеваему./ Да не мнит бо человек он, яко приимет что от Бога./ Муж двоедушен, неустроен во всех путех своих. / Да хвалится же брат смиренный в высоте своей,/ богатый же во смирении своем,/ зане, яко цвет травный, мимо идет./ Возсия бо солнце со зноем и изсуши траву,/ и цвет ея отпаде, и благолепие лица ея погибе:/ сице богатый в хождении своем увядает./ Блажен муж, иже претерпит искушение,/ зане, искусен быв, приимет венец жизни,/ егоже обеща Бог любящим Его.

Соборнаго Послания Иаковля чтение (глава 1, стихи 13-27):

Никтоже искушаемь да глаголет,/ яко от Бога искушаемь есть:/ Бог бо несть искуситель злым,/ не искушает же Той никогоже,/ Кождо же искушается, от своей похоти влекомь и прелыцаемь./Таже похоть, заченши, раждает грех,/ грех же содеян раждает смерть./ Не льститеся, братия моя возлюбленная:/ всяко даяние благо, и всяк дар совершен свыше есть,/ сходяй от Отца светов,/ у Негоже несть пременения, или преложения стень./ Восхотев бо, породи нас словом истины,/ во еже быти нам начаток некий созданием Его./ Темже, братия моя возлюбленная,/ да будет всяк человек скор услышати/ и косен глаголати, косен во гнев./ Гнев бо мужа правды Божия не соделовает. / Сего ради отложше всяку скверну и избыток злобы,/ в кротости приимите всажденное слово,/ могущее спасти души ваша./ Бывайте же творцы слова, а не точию слышатели,/ прельщающе себе самех./ Зане аще кто есть слышатель слова, а не творец,/ таковый уподобися мужу, смотрящу лице бытия своего в зерцале./ Усмотри бо себе и отыде,/ и абие забы, каков бе./ Приникий же в закон совершен свободы и, пребыв,/ сей не слышатель забытлив быв, но творец дела,/ сей блажен в делании своем будет./ Аще кто мнится верен быти в вас / и не обуздавает языка своего,/ но льстит сердце свое,/ сего суетна есть вера./ Вера бо чиста и нескверна пред Богом и Отцем сия есть,/ еже посещати сирых и вдовиц в скорбех их/ и нескверна себе блюсти от мира.

Соборнаго Послания Иаковля чтение (глава 2, стихи 1-13):

Братие моя, не на лица зряще,/ имейте веру Господа нашего, Иисуса Христа славы./ Аще бо внидет в сонмище ваше муж,/ злат перстень нося, в ризе светле,/ внидет же и нищ в худе одежде,/ и воззрите на носящаго ризу светлу и речете ему:/ ты сяди зде добре./ И нищему речете:/ ты стани тамо или сяди зде, на подножии моем/. И не разсмотристе в себе,/ и бысте судии помышлений злых./ Слышите, братие моя возлюбленная,/ не Бог ли избра нищия мира сего богаты в вере/ и наследники Царствия, еже обеща любящим Его?/ Вы же укористе нищаго./ Не богатии ли насилуют вам, / и тии влекут вы на судища?/ Не тии ли хулят доброе имя, нареченное на вас?/ Аще убо закон совершаете царский, по Писанию:/ возлюбиши искренняго своего, якоже себе самаго,/ добре творите./ Аще ли на лица зрите, то грех содеваете,/ обличаеми от закона, якоже преступницы./ Иже бо весь закон соблюдет, согрешит же во едином,/ бысть всем повинен./ Рекий бо: не прелюбы сотвориши,/ рекл есть: и не убиеши,/ аще ли не прелюбы сотвориши, убиеши же,/ был еси преступник закона./ Тако глаголите и тако творите,/ яко законом свободным хотяще суд прияти./ Суд бо без милости не сотворшему милости,/ и хвалится милость на суде.

На стиховне стихиры святаго, глас 8.
Подобен: О, преславнаго чудесе:
Блаженне Боговидче Иакове,/ ты. Слова глас абие восприем,/ о отеческом небрегл еси/ угождении и любви./ Оставль убо жития смущение,/ в мысленное же прешед море,/ сие возмутил еси/ благочестия учении/ и зарями премирными твоими, Богоблаженне.

Стих: Во всю землю изыде вещание их/ и в концы вселенныя глаголы их.

Слова самовидче Иакове,/ Начальнику жизни/ и Отцу будущих угождая деянии,/ Исмаила всесквернаго/ первенства, блаженне, лишил еси,/ чрево яко бога вменяюща./ Егоже и запял еси,/ и нага показал еси отеческаго покрова,/ благословения же и наследия непричастна.

Стих: Небеса поведают славу Божию,/ творение же руку Его возвещает твердь.

Князь поставлен был еси, славне,/ ныне по всей земли,/ о тебе якоже прежде написася,/ ученик быв вся Сотворшаго, / и ревностию твоею теплейшею,/ и дерзновением непобедимым/ убийство претерпел еси,/ от честнаго двоенадесятих ученик, блаженне, совокупления/ первее убиваемый.

Слава, глас 1:

Христу последовал еси, Божественный Иакове,/ и мир возненавидел еси,/ сего учения, в сокровищи твоем скрыв,/ показался еси апостол./ Темже шед во языки/ и сих прелестию и страстьми омрачившияся души/ заповедьми Спаса просветил еси/ веровати в Троицу Единосущную.
И ныне, праздника.

Тропарь, глас 3:

Апостоле святый Иакове,/ моли Милостиваго Бога,/ да прегрешений оставление/ подаст душам нашим.

Ин тропарь, глас тойже:

Апостол Христов был еси избранный/ и Богослову возлюбленному брат единородный,/ всехвальне Иакове,/ поющим тя грехов оставление испроси/ и душам нашим велию милость.
Слава, и ныне, праздника.

НА УТРЕНИ

На Бог Господь, тропарь праздника, дважды.
Слава, апостола: И ныне, праздника.
По 1-й кафизме седален апостола.
Слава, и ныне, праздника.
По 2-й кафизме седален, глас 4: Лучу, яко солнце, правды испусти тя Христос,/ просветити всю землю, апостоле славный Иакове,/ Божественными твоими молитвами озаряеши/ и Божественным Светом невечерним всех просвещаеши,/ верою совершающих святую память твою.
Слава, и ныне, праздника.
По полиелеи седален, глас 8.
Подобен: Премудрости:
Зарями свыше наполнився и светлостию Божественною просветився, апостоле Иакове,/ на Фаворстей горе преобразующагося видел еси Зиждителя и Господа/ и глас услышати достойно получил еси./ Темже и великим воздаянием сподобился еси,/ яко самовидец быв, и ученик благодати, и свидетель тайн Божиих./ Моли Христа Бога согрешений оставление даровати/ чтущим любовию святую память твою.
Слава, и ныне, праздника.
Таже степенна, 1-й антифон 4-го гласа.
Прокимен, глас 4: Во всю землю изыде вещание их/ и в концы вселенныя глаголы их.
Стих: Небеса поведают славу Божию:
Всякое дыхание: Евангелие от Иоанна, зачало 67.
По 50-м псалме стихира, глас 1:
Христу последовал еси: (писана на стиховне слава)
или стихира, глас 6: Премудре ловче: (слава на хвалитех).
Канон праздника, со ирмосом на 6. И апостола на 8, глас 8.

Песнь 1

Ирмос: Колесницегонителя фараоня погрузи/ чудотворяй иногда/ моисейский жезл, крестообразно поразив/ и разделив море,/ Израиля же беглеца, пешеходца, спасе,/ песнь Богови воспевающа. Твоею мрежею, яко ловец искусен, от прегрешений глубины возвед, блаженне,/ душу мою просвети светолучными сиянии/ и похвалити твою достойно, о Богоявление Иакове, память, учениче, сподоби. Превечный Отцу, Собезначальный, пресовершенный же Бог,/ воплощся, явися на земли яко Человек/ и содейственника благодати показа, блаженне,/ и служителя тя премудра, силою Его укрепляема. Разуме твоея души благородие/ и твердость, учениче, и непобориму мысль, славне,/ тя Проведец Бог Своим служителем лучша постави,/ языком возвещающа. Богородичен: Совета Великаго, отче, Ангел, / от Девы Матере явлься миру, плоть приемь,/ яко добродетельми украшена ученика тя показует и Богогласника, Иакове,/ словеса Его ветийствующа.
Катавасия праздника.

Песнь 3

Ирмос: Утверждей в начале Небеса разумом/ и землю на водах основавши,/ на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди,/ яко несть свят, паче Тебе, едине Человеколюбче. Свыше тя дыхание нуждное Утешителя разжегше,/ мудра Богогласника, ветийствующа яве величия показа воплощшагося Слова,/ Егоже и самовидец был еси. Тя, якоже стрелу избранну, словом изощренну, в сердца врагов вонзи,/ растерзая души сопротивных, премудре, / и пленяя, таинниче, сих корысти, Иакове. Нескверныя твоея души тихость Владыце узреся,/ и прежде звания, блаженне, достоприятен Ему явился еси, о Иакове,/ и смотрения Его ученик был еси. Священным твоим, мудре, житием и светоносным,/ еже к Богу сродством, всеблаженне, украшаемь ясно,/ и сообщник показался еси,/ измлада бо явился еси Слова ссельник. Богородичен: Дверь явися мысленная Востока свыше, / сущим на земли явлыпагося, Дево: / Тобою бо к нам Слово прииде/ спасти всех от безслове-сия, Пречистая.

Кондак и икос праздника.
Седален апостола, глас 2:
Уловив языки апостол славный/ и научив концы земныя Тебе кланятися со Отцем и Духом, Христе Боже,/ того ради утверди Церковь Твою/ и верным низпосли благословение Твое,/ Едине Милостиве и Человеколюбче.

Слава, и ныне, праздника, или Богородичен: Премудрость и Слово в Твоем чреве заченши неопально, Мати Божия,/ миру родила еси мир Содержащаго,/ и во объятиях понесла еси вся Носящаго,/ Питателя всех и Творца твари./ Темже молю Тя, Всесвятая Дево, и верно славлю Тя/ избавитися ми от прегрешений, и в День Суда,/ егда предстати имам пред лицем Создателя моего,/ Владычице Дево Чистая, Твою помощь тогда подаждь ми: / вся бо можеши, елика хощеши, Всепетая.

Песнь 4

Ирмос: Ты моя, крепость, Господи, / Ты моя и сила, / Ты мой Бог, Ты мое радование, / не оставль недра Отча/ и нашу нищету посетив./ Тем с пророком Аввакумом зову Ти:/ силе Твоей слава, Человеколюбче. Проповедник Христов быв, Божественный Иакове,/ ты, зван, убо скоро последовал еси,/ отеческую любовь презрев и вечная изменив текущими;/ тем неизреченнаго Небеснаго наследия сподобился еси, блаженне приснопамятне. О, теплаго желания твоего ко Владыце Христу!/ Ты бо Сего зело возжелал еси, сиянием Того просвещся,/ якоже и вообразитися, и явитися всем свет вторый,/ перваго зарями озарився и славою,/ всечестне блаженне Иакове. Житие честно имел еси и пречудно,/ желанием бо желание неодержимо приемь,/ желании Богоначалия совершеннаго блаженства достигл еси, Боговидче,/ со Безплотными поя:/ силе Твоей слава, Человеколюбче. Всего себе мановению отдав Владычню, учениче Богозрачне,/ добродетельми взялся еси явленно к высоте и Божественному воистинну краю,/ и оттулу целеб реки источаеши память твою верно славящим. Богородичен: Ты верных похвала еси, Безневестная,/ Ты Предстательница, Ты и прибежище христиан,/ стена и пристанище,/ к Сыну бо Твоему мольбы носиши, Всенепорочная, и спасаеши от бед/ верою и любовию Богородицу Чистую Тебе знающия.

Песнь 5

Ирмос: Вскую мя отринул еси/ от лица Твоего, Свете незаходимый,/ и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго?/ Но обрати мя и к свету заповедей Твоих/ пути моя направи, молюся.

Нов, якоже Илия, ревностию разжигаемь,/ непокоршияся проповеданию твоему попалити восхотел еси, славне,/ но возбрани тебе Хотитель милосердия, научая кротости благодатней. Вшед, добродетелию конечною вперим/ любве ради лучших, престол Владыки возжелал еси, премудре,/ начальная держати, не яко желая славы суетныя, / но зрети посреди Егоже возжелал еси. Превзыде уставы, Спасе, Иаков человечества,/ во Твою бо силу, яко в ризу, облекся, / исцеления точит реки и чудес и просвещает верою концы. Светел тя облак Слова, облистающа славою обожена,/ на Фаворстей горе осени, блаженне Иакове,/ и глас слышати Отеческий сподобился еси,/ извествуяй Того Сыновство.

Песнь 6

Ирмос: Бездна грехов и прегрешений буря мя смущает/ и во глубину нужднаго реет мя отчаяния/ но Твою крепкую руку мне простри, яко Петрови,/ о Управителю! и спаси. Струи, яко от источника, исцелений непрестанно изливая/ и просвещение учения благочестно источая, мудре,/ души, благочестно любовию, Иакове, приступающия, просвещаеши, преблаженне. Сосуд вместящ Владыка обрет тя, преблаженне,/ Своего богатнаго и честнаго даяния,/ обилует даровании, иже паче ума таинств,/ служителю присносущныя жизни. Умерщвление нас ради Владыка восхоте восприяти,/ мертвых вину истиннаго воскресения,/ яко мудра таинника, блаженне, тя взят содетель-ника,/ в нощи, в нейже предаяшеся. Богородичен: Бездну щедрот рождшая. Богородице Дево,/ от печальных жития душу мою спаси и радости духовныя двери ми отверзи,/ на Тя бо едину надежду мою возложих.

Кондак, глас 2.
Подобен: Вышних ища:
Глас Божественный слышав, призывающ тя,/ любовь отца презрел еси/ и притекл еси ко Христу, Иакове, с сродником твоим, славне,/ с нимже сподобился еси видети/ Господне Божественное преображение.

Икос:
Вкупе сый с братом в селех Небесных,/ иже святая ныне агаряны попирающия, ногами скверными и нечистыми ходящия,/ Божественными вашими молитвами отжените,/ и мучителем умышления отсекше,/ и иже от них множества ради согрешений наших держимых,/ ныне свобождения сподобите:/ яко да во едино собравшеся, видим Господне Божественное преображение.

Песнь 7

Ирмос: Божия снизхождения/ огнь устыдеся в Вавилоне иногда,/ сего ради отроцы в пещи радованною ногою,/ яко во цветнице, ликующе, пояху:/ благословен еси. Боже отец наших. Чашу испил еси, якоже обещался Владыце Христу,/ крещением Сего ты крестился еси, Богоблаженне./ Емуже ныне усердно зовеши, радуяся:/ благословен Бог отец наших. Зарею осияемь Боговидения, явился еси, Иакове./ Сего ради тя венцем Царствия Благодатель Христос украшает, со Ангелы поюща:/ благословен Бог отец наших. Се тебе исполни обещания Великодавец,/ к Нему вознесся подобием страданий Его,/ Емуже предстоя, ныне зовеши, радуяся:/ благословен Бог отец наших. Богородичен: Двоицу убо естеством, но не Лицем, Мати, проповедуем, из Тебе воплощеннаго./ Егоже плотию изображаем и покланяемся зрака воображению,/ Тебе ради Богу примиршиися. Чистая.

Песнь 8

Ирмос: Седмерицею пещь/ халдейский мучитель/ Богочестивым неистовно разжже, / силою же лучшею спасены, сия видев,/ Творцу и Избавителю вопияше:/ отроцы, благословите,/ священницы, воспойте,/ людие, превозносите во вся веки, Авраамское предложение ты, Боговидче, стяжал еси,/ призвавшему тя Христу последуя,/ и пресветел служитель был еси Ему,/ яко Содетелю и Избавителю, поя:/ отроцы, благословите, священницы, воспойте,/ людие, превозносите во вся веки. Крепчайше явися грома твое провозглашение, законнаго образа шумение./ Христа бо возгремел еси вселенней всей,/ Бога, и Содетеля, и Избавителя, поя:/ отроцы, благословите, священницы, воспойте,/ людие, превозносите во вся веки. Удивился еси, славне, мучения светлостию/ и благочестия истинным просвещением,/ яко князь апостол поставлен был еси по всей земли,/ Содетелю и Избавителю поя:/ отроцы, благословите, священницы, воспойте,/ людие, превозносите Христа во веки. Богородичен: Витийстии языцы Тебе воспети не могут,/ о, Богородительнице, Марие Богоневесто!/ Бога бо родила еси, сущаго над всеми, Отроковице Чистая,/ Содетеля и Избавителя, Емуже вопием:/ отроцы, благословите, священницы, воспойте,/ людие, превозносите во вся веки.

Песнь 9

Ирмос: Ужасеся о сем Небо,/ и земли удивишася концы,/ яко Бог явися человеком плотски,/ и чрево Твое бысть пространнейшее Небес./ Тем Тя, Богородицу,/ Ангелов и человек чиноначалия величают. Свято прешед твое житие, святых селения достигл еси,/ идеже, радуяся, зарю зриши трисиянную;/ еяже наслаждаяся, премудре,/ исполнены веселия певцы твоя и радости, преблаженне, покажи/ твоими молитвами, о Иакове! Видети тя злодеи и убийцы, якоже твоего Владыки прежде, не терпяше:/ тех бо деяния укоряя, твоего жития предложением обличил еси,/ убивают мечем подражателя Христу, распятому плотию за человеки,/ о Богоглаголиве преблаженне! Оружием Небесным томлен быв, ранами Ирод погибе,/ яко Твоя, Слове, служители и ученики, ихже апостолы нарекл еси,/ убивати не доволен бысть окаянный./ Темже тя, праведному промышлению Благодателя, удивлыпеся, величаем. Богородичен: Явилася еси, о Дево, Мати Божия,/ паче естества рождши плотию Бога Слова,/ Егоже Отец отрыгну от сердца Своего,/ прежде всех век, яко Благ,/ Егоже ныне и телес превышша разумеваем,/ аще и в тело облечеся.

Светилен.
Подобен: Жены, услышите:
Иакова воспоем Зеведеова вси:/ со Христом бо взыде на гору Фаворскую,/ и зритель бысть Божественнаго преображения,/ и, сошед, проповедаша в четвероконечную всю/ с Петром и Иоанном. Слава, и ныне, праздника.
На хвалитех стихиры праздника 3, и апостола 3, глас 8 со стиховны

Слава, апостола, глас 6. Самогласен:
Премудрый ловче, святый учениче,/ делателю Спасов/ и сказателю Того страстей,/ иже тварь верою обтек,/ и прелыценыя языки собрав,/ и Богу привед яко кадило доброе, на Небеса возвелся еси./ Темже, предстоя Судии,/ моли избавитися нам от беззаконий наших/ и в День Судный спастися мучения.

И ныне, праздника.
Славословие великое.

Hа литургии

Блаженны праздника, песнь рядовая и апостола песнь 3-я, на 4.
Прокимен, глас 8: Во всю землю изыде вещание их:
Стих: Небеса поведают славу Божию:
Апостол Деяний, зачало 29.
Аллилуия, глас 1: Исповедят Небеса чудеса Твоя, Господи.
Евангелие от Луки, зачало 17.
Причастен: Во всю землю:

Молитва св. апостолу Иакову Зеведееву

О великий и возлюбленный Апостоле Христов Иакове! Приими нас, грешных, под твое сильное заступление прибегающих. Испроси у Всещедраго Человеколюбца Христа Бога нашего, Иже пред очесы твоими Кровь Свою за ны, непотребныя рабы Своя, излиял еси, да не помянет беззаконий наших, но да помилует нас и сотворит с нами по милости Своей: да дарует нам здравие душевное и телесное, всякое благоденствие и изобилие, наставляя нас обращати оная во славу Его, Творца, Спасителя и Бога нашего, по кончине же временныя жизни нашея от немилосердных истязателей на воздушных мытарствах да избавит нас, и тако да достигнем, тобою водимии и покрываемии, Горняго онаго Иерусалима. О великий Иакове! Сохрани вся грады и страны христианския, храм сей, служащих и молящихся в нем, от глада, губительства, труса и потопа, огня и меча, нашествия иноплеменных и междоусобныя брани; избави нас от всякия беды и напасти и молитвами твоими отврати от нас праведный гнев Божий, и Его милосердие нам испроси, да вкупе с тобою сподобимся прославляти в невечернем дни Пресвятое Имя Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков.
Аминь.

 

 
Фотоальбомы